Dozwolony użytek

Dozwolony użytek

Przypadki przewidziane przez Ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które pozwalają, na zasadach określonych przez prawo, na korzystanie z cudzych utworów bez konieczności uzyskania zgody podmiotu uprawnionego (np. twórcy utworu).

Pomocny schemat 1

DOZWOLONYUŻYTEKEDUKACJAPRAWO CYTATUPROSTEINFORMACJEPRASOWEPRAWO DOPANORAMYUŻYCZANIE,ZWIELOKROTNIANIE,UDOSTĘPNIANIEZBIORÓWEKSPLORACJATEKSTÓWI DANYCH

Pomocny schemat 2

DOZWOLONY UŻYTEKPRYWATNYDOZWOLONYUŻYTEKDOZWOLONYUŻYTEKPUBLICZNY


Dozwolony użytek prywatny
 – prawo do nieodpłatnego korzystania – bez zezwolenia twórcy – z już rozpowszechnionego utworu* w zakresie własnego użytku osobistego. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

Dozwolony użytek publiczny – umożliwienie określonej grupie podmiotów korzystania z utworów objętych autorskimi prawami majątkowymi. Działanie takie może odbywać się w pewnych okolicznościach wskazanych w ustawie i jest uzasadnione celami istotnymi społecznie.

*Utwór rozpowszechniony – taki, który za zezwoleniem twórcy został udostępniony publicznie.  (Określenie „utwór rozpowszechniony” to element definicyjny dozwolonego użytku.)

PRZYPADKI DOZWOLONEGO UŻYTKU PUBLICZNEGO:

DOZWOLONY UŻYTEK EDUKACYJNY

Instytucje oświatowe, uczelnie oraz jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, mogą na potrzeby zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia badań naukowych, korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz zwielokrotniać w tym celu rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów.

UWAGA! w wyniku nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – powstałe zmiany weszły w życie 20 września 2024 r.:

Instytucje oświatowe oraz podmioty wskazane w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (np. uczelnie, instytuty naukowe, badawcze oraz inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły), mogą:

  1. na potrzeby zilustrowania treści przekazywanych w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej
  2. korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu, w tym zwielokrotniać rozpowszechnione drobne utwory lub fragmenty większych utworów nieprzekraczające 25% objętości utworu
  3. pod warunkiem, że korzystanie to nie ma charakteru zarobkowego oraz odbywa się na odpowiedzialność, który korzysta z utworu, jak równie, że korzystanie ma miejsce na ich terenie lub w innym miejscu, lub za pośrednictwem bezpiecznego środowiska elektronicznego dostępnego, dzięki zastosowaniu procedur uwierzytelniających, tylko dla uczących się i nauczających lub prowadzących działalność naukową w danej instytucji lub danym podmiocie.


UŻYCZANIE, ZWIELOKROTNIANIE, UDOSTĘPNIANIE ZBIORÓW *

Instytucje oświatowe, uczelnie, instytuty badawcze oraz naukowe oraz instytucje dziedzictwa kulturowego mogą:

  1. użyczać – w zakresie swoich zadań statutowych – egzemplarze utworów rozpowszechnionych;
  2. zwielokrotniać utwory znajdujące się na stałe we własnych zbiorach, niezależnie od formatu lub nośnika, w celu uzupełnienia, zachowania lub ochrony tych zbiorów;
  3. udostępniać zbiory dla celów badawczych lub poznawczych za pośrednictwem końcówek systemu informatycznego (terminali) znajdujących się na terenie tych jednostek

Pod warunkiem, że czynności te nie są dokonywane w celu osiągnięcia bezpośredniej lub pośredniej korzyści majątkowej.

Instytucja dziedzictwa kulturowego to: biblioteka, muzeum, archiwum oraz instytucja kultury, której statutowym zadaniem jest gromadzenie, ochrona i upowszechnianie zbiorów dziedzictwa filmowego lub fonograficznego.

INCYDENTALNE ZWIELOKROTNIANIE

Nie wymaga zezwolenia twórcy przejściowe lub incydentalne zwielokrotnianie utworów, niemające samodzielnego znaczenia gospodarczego, a stanowiące integralną i podstawową część procesu technologicznego oraz mające na celu wyłącznie umożliwienie:

1) przekazu utworu w systemie teleinformatycznym pomiędzy osobami trzecimi przez pośrednika lub

2) zgodnego z prawem korzystania z utworu.

3) chodzi tu przede wszystkim o czasowe zwielokrotnienia w podręcznej pamięci komputera


INFORMACJE PRASOWE

Wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w prasie, radiu i telewizji:

1) już rozpowszechnione:

a) sprawozdania o aktualnych wydarzeniach,

b) aktualne artykuły na tematy polityczne, gospodarcze lub religijne, chyba że zostało wyraźnie zastrzeżone, że ich dalsze rozpowszechnianie jest zabronione,

c) aktualne wypowiedzi i fotografie reporterskie,

2) krótkie wyciągi ze sprawozdań i artykułów, o których mowa w pkt a i b powyżej;

3) przeglądy publikacji i utworów rozpowszechnionych,

4) mowy wygłoszone na publicznych zebraniach i rozprawach; nie upoważnia to jednak do publikacji zbiorów mów jednej osoby,

5) krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów.

Za korzystanie z utworów, o których mowa w punkcie b i c powyżej, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia.

Takie rozpowszechnianie utworów jest dozwolone zarówno w oryginale, jak
i w tłumaczeniu.

PRAWO PANORAMY

Rodzaj dozwolonego uzytku przewidzianego przez przepis art. 33 pkt.1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zgodnie z którym wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe w ogólnodostępnych miejscach, m.in. takie jak szeroko pojęta architektura, ulice, place, ogrody. Dlatego też na korzystanie ze zdjęć znanych budynków nie jest konieczne uzyskanie zgody ich twórców. Powyższy wyjątek nie ma globalnego charakteru w niektórych bowiem państwach jest ograniczony np. do uzytku niekomercyjnego (np. Francja), albo w ogóle nie jest przewidziany przez przepisy prawa (np. Włochy).

 

DOZWOLONY UŻYTEK W PRAKTYCE – JAK TO DZIAŁA:

Dobry przykład

Dominik jest studentem. Wspólnie ze swoimi kolegami przygotowali amatorski 30-minutowy film, w którym wykorzystali fragmenty muzyki Chopina – w wykonaniu jednego z topowych współcześnie muzyków. W takim przypadku, mimo, że od śmierci twórcy upłynęło ponad 70 lat i wykorzystanie jego utworów jest dozwolone (bez zgody spadkobierców) – to na wykorzystanie takiej muzyki we współczesnym, artystycznym wykonaniu konieczna jest zgoda artysty wykonawcy. Zatem studenci nie mają prostego zadania. Powinni uzyskać na takie skorzystanie z utworu zielone światło od właściciela praw do artystycznego wykonania.

Przepis prawa

Art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych ze zm.